Rynek Infrastruktury
Polskie LNG SA jest spółką celową, powołaną w 2007 roku do budowy i eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu. Jej właścicielem jest spółka Skarbu Państwa - Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA.
Całkowity koszt budowy terminalu LNG wyniesie 2,8 mld złotych. Inwestycja posiada stabilny system finansowania, opierający się na czterech źródłach:
• wkład własny, czyli kapitał spółki zwiększony do 1,1 mld zł do końca tego roku
• dotacje z Unii Europejskiej: do 925,5 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), przyznane wsparcie finansowe w wysokości 55 mln euro z tzw. Programu Recovery (European Energy Programme for Recovery)
• finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – 600 mln zł.
Polskie LNG SA jest odpowiedzialna za przeprowadzenie wszelkich postępowań związanych z przystąpieniem do budowy, za pozyskanie finansowania, ubezpieczenie inwestycji oraz wyłonienie wykonawcy i podmiotu odpowiedzialnego za nadzór. Spółka zarządza całością realizowanego projektu w trakcie budowy, m.in. sprawując kontrolę nad pracami konsorcjum wykonawczego. Była także odpowiedzialna za przygotowanie terenu - ponad 40 ha - do rozpoczęcia prac budowlanych m.in. wybudowanie nowego przejazdu kolejowego i wewnętrznej drogi dojazdowej.
Po uruchomieniu terminalu, czyli od 30 czerwca 2014 r., spółka Polskie LNG zostanie jego operatorem i będzie zarządzać jego bieżącą działalnością: odbiorem i regazyfikacją paliwa docierającego do Polski drogą morską.
Terminal LNG będzie mógł odbierać i przetwarzać do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3. Jego podstawowymi elementami - w pierwszej fazie - będą dwa zbiorniki na skroplony gaz, każdy o pojemności 160 tys. m3, wadze 70 tys. ton (pusty), wysokości 40 m i średnicy 80 m. Umożliwią one magazynowanie płynnego gazu w temperaturze minus 162 st.C.
Regazyfikacja skroplonego paliwa prowadzona będzie w technologii SCV (ang. Submerged Combustion Vaporizers). Opiera się ona na procesie spalania gazu ziemnego, w wyniku którego dostarczane jest ciepło niezbędne do odparowania LNG. Dla zwiększenia bezpieczeństwa tego procesu stosuje się w nim ogrzewanie pośrednie - palniki gazowe podgrzewają wodę, która oddaje ciepło, by odparować LNG.